saffransbullar med kokos och muscovadosocker

Lite sent ute kanske men det här alternativet till de traditonella lussekatterna är så himla goda så jag bara måste dela med mig! Ett tips till nästa jul om inte annat.
Jag gjorde en sats till första advent och det är inte många kvar nu ;)



Saffransbullar med kokos och muscovadosocker

ca 40 st

 

Ingredienser:

 

50 g jäst för söta degar

100 g smör eller margarin

5 dl mjölk

1 dl strösocker

0,5 dl vit sirap

0,5 g saffran (en påse)

2 krm salt

12-13 dl vetemjöl

 

Fyllning:

100 g smör eller margarin

1,5 dl kokosflingor

1 dl ljust muscovadosocker

 

Pensling:

Ägg

 

Garnering:

Florsocker

 

 

Gör så här:

Smula jästen i en skål. Smält matfettet i en kastrull på spisen. Tillsätt mjölken och värm till ca 35 grader. Häll degspadet över jästen och rör tills jästen löst sig.

Tillsätt socker, sirap, saffran och salt. Arbeta in vetemjöl tills degen släpper skålens kanter. Låt jäsa under duk i 20-30 minuter.

 

Blanda samman ingredienserna till fyllningen.

Ställ ut bullformar på plåtar. Skeda upp degen i formarna.

Pensla med uppvispat ägg.

 

Gör ett hål i varje bulle med ett finger och klicka fyllningen i hålen.

Låt jäsa ca 20 minuter på dragfri plats. Grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 8 minuter.

Låt svalna på galler. Pudra över lite florsocker innan servering.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0