höstens läckerheter

Igår käkade jag såna här fulingar!

 

 

Då man inte blir särskilt mätt på kräftor (om man inte äter en ansenlig mängd)

så gjorde jag även en paj och tog med.

 

 

Kantarellpaj med västerbottenost blev det, och den gjorde succé måste jag säga! :)

Här kommer receptet:

 

 

Kantarellpaj med västerbottenost

4-6 personer

 

Ingredienser

 

Pajdeg

3dl vetemjöl
125 g smör

2 msk iskallt vatten

1 form med löstagbar kant på 24 cm/diameter

(Går lika bra med vanlig pajform)

 

Fyllning

3 msk hackad lök

200g kantareller ( ca 1 liter)

2 msk smör

1/2 tsk timjan

3 ägg

2 dl creme fraiche

150-200 g riven västerbottenost

salt

peppar

 

Gör så här

Värm ugnen till 200grader.

Häll mjölet i en skål och lägg i smöret (som skall vara kylskåpskallt) i bitar.

Knåda ihop till en grynig massa.

Häll i det iskalla vattnet och knåda snabbt till en smidig deg.

Tryck ut degen i formen. Ställ in i kylen och låt vila i 20 minuter.

Skala och hacka löken.

Skär Kantarellerna i bitar men inte alltför smått.

Stek sedan med löken i smöret tills kantarellerna blivit lite brynta.

Krydda med timjan, salt och peppar.

Blanda äggen, crème fraichen och osten i en skål.

Rör ner den stekta svampen.

Klicka röran i pajskalet och jämna till med en sked.

Baka i ugnen tills pajen får fin färg, ca 30 min.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0