Knäckis från Ljungsbro

Idag blev jag bjuden på ett supergott (och dessutom väldigt nyttigt!) knäckebröd. Mamma hade svängt ihop det innan jag kom. Det var perfekt att knapra på tillsammans med en kopp te, efter vår långpromenad längs kanalbanken. Man behöver inte ens nåt pålägg för det är så smakrikt i sig. Jag blev så imponerad, så jag var tvungen att testa att baka det själv nu när jag kom hem. Det bästa är att det är så himla enkelt. Tar max 10 min att röra ihop och sen sköter det sig själv i ugnen.
Här kommer receptet för er som vill testa:


Cederknäcke


2 dl maizena majsstärkelse
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrö
1dl pumpakärnor
1½ dl krossat linfrö
ca 1 tsk salt

½ dl rapsolja
2½ dl kokande vatten

flingsalt

Blanda torrvarorna. Häll i oljan och vattnet. Rör om.
Bred ut smeten tunt på bakplåtspapper och strö över flingsalt.
Grädda i ungnen i 150 grader 1 timme.




Smeten utbredd på plåten. Detta är dock bara en halv sats!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nygräddat!

 

Bara att bryta upp och servera.

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Tack för sällskapet på kanalbanken. Tur att vi gick så långt att vi kunde unna oss lite extra knäckebröd! Vad energisk du är som testade direkt att baka brödet. Ha en trevlig helg!

2011-05-13 @ 15:13:24
Postat av: Elina

Tack själv! Tycker vi var jätte duktiga som gick så långt.

Jo men det var ju så himla enkelt att göra och blev knappt ingen disk heller :) Detta var ett vinnande recept! Ha en trevlig helg du med! Kramar

2011-05-13 @ 16:20:36
URL: http://elinajohanzon.blogg.se/
Postat av: Johanna

Åh vad roligt!! Mamma bakade något liknande när jag var hemma sist! Det är ju supergott och är perfekt till snacks!

2011-05-16 @ 11:30:45
URL: http://johannaveronewiktorsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0