söndagsfika

Idag har jag haft en riktig mysdag tillsammans med goda vänner. Först var jag ute på fika i en kompis sommarstuga, som hon och hennes kille håller på och renoverar (skitfint blir det!) och sen styrde jag kosan upp mot Stjärnorps-skogarna och hälsade på en gammal barndomsvän. Alltid lika mysigt! Jag känner mig så lugn och rofylld så fort jag får komma ut till skogen där jag har mina rötter.
Känns dock som jag inte har gjort annat än åkt runt och fikat och glufsat hela dagen, men det får man unna sig ibland ;)


Jag bakade den här underbart saftiga kakan och tog med. Receptet kommer härifrån: Arla.se


Mazarinkaka med hallonglasyr

12-16 bitar

 

Ingredienser

175 g Arla smör
75 g mandelmassa
1 ägg
8 droppar bittermandelarom
1 1/2 dl Arla Ko mjölk
2 1/2 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver

Hallonglasyr:

1 dl florsocker
1/2 dl hallonsylt

Garnering:

färska eller frysta hallon

 

Gör så här

Sätt ugnen på 150°. Smält smöret. Riv mandelmassan. Vispa ihop ägg, bittermandelarom och mjölk i en skål. Tillsätt mandelmassa, socker, mjöl, vaniljsocker och bakpulver under omrörning. Rör ner smöret. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 30–40 min. Låt kakan svalna något. Rör ihop florsocker och hallonsylt och bred det över kakan. Garnera med hallon. Tips! Har du sötmandel men inte mandelmassa? Mal 1/2 dl sötmandel i mandelkvarn och blanda det med 1/2 dl strösocker.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0