saffransbullar med mandelmassa och vit choklad

Så var första adventsbaket avklarat :) Denna gång provade jag ett nytt recept på saffransbullar som verkligen blev lyckat! Jättegoda och saftiga!
 
 
 
Saffransbullar med mandelmassa och vit choklad

ca 40st

 

Ingredienser:

 

150g smör

5 dl mjölk

50g jäst

1 dl socker

0,5 tsk salt

1 pkt saffran (jag tog två)

100g vit choklad

ca 1,4 liter vetemjöl

 

fyllning:

100g rumstempererat smör

 200g mandelmassa

1dl socker

 

garnering:

1 uppvispat ägg

Hackade mandelspån och pärlsocker

 

 

 

Gör så här:

Riv vit choklad på den grövsta storleken på rivjärnet.

Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader (fingervarmt). Smula ner jästen i en degskål på 3-4liter.

Häll över degvätskan och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt socker, salt och saffran.

Mät upp mjölet. Häll det luftigt, direkt ur påsen i ett litermått. Skaka inte måttet!

Tillsätt den hackade vita chokladen och mjölet, men spar ca ½dl av mjölet till utbakningen (jag försöker ta så lite mjöl som möjligt, nästan så smeten är för lös för att arbeta med – bullarna blir mycket saftigare då). Arbeta degen kraftigt ca 5min med maskin eller 10min för hand, tills den känns smidig.

Låt degen jäsa under bakduk ca 30minuter.

Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela den i två delar och kavla ut varje del till en avlång, fyrkantig kaka. Bred ut eller pensla på smöret, riv sen över mandelmassan och strö över sockret. Rulla ihop till en rulle och skär i ca 20 delar.

Lägg med snittytan uppåt i pappersformar på plåtar.

Låt jäsa under bakduk ca 40min.

Pensla med ägg och strö på den hackade mandeln och pärlsockret.

Grädda bullarna i mitten av ugnen 5-10min i 250grader.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0